torsdag 17. april 2008

Tekstanalyse av "Kunsten å være inder"

Karpe Diem - Kunsten å være inder


Kunsten å være inder handler om rasisme og om hvordan det er å vokse opp med mørk hud og opprinnelse fra India i hvite Norge. Teksten er veldig ironisk og putter en litt humoristisk tone på et veldig alvorlig problem. Dette forsterker budskapet i sangen og når den avsluttes med setningen "drep meg for fargen min og skap en Benjamin til" treffer den meg midt i hjertet. Sangen ble skrevet kort tid etter det mye mediaomtalte drapet på Benjamin Hermansen som i 2001 ble drept av menn fra et nynazistisk miljø. Benjamins eneste "forbrytelse" var å bli unnfanget av en ghanesisk far og en norsk mor.



På bildet: Karpe Diem


Jeg blir veldig engasjert av sangen og den får meg til å tenke og reflektere over rasisme i dagens samfunn. Selv om sangen er morsom og ironisk formidler den likevel et veldig seriøst problem som skaper en alvorlig stemning.


Teksten krever at du har noe forkunnskaper om temaet rasisme. Hvis du aldri har hørt om drapet på Benjamin, vil du heller ikke skjønne avslutningen på sangen. Rasisme er mye omtalt og jeg tror de fleste har ganske god greie på hva det innebærer. På en annen side har Karpe Diem brukt mye slang og eksempler fra hverdagen som er lettere for folk fra et ungdomsmiljø å forstå. Sangen kan nok gå hjem hos alle, men det er nok ungdom den treffer best.


Dette er en rap og det er naturlig at virkemiddelene rim og rytme blir brukt. Det er også noen språklige bilder i teksten. Overdrivelser og ironi er to faktorer som gir sangen særpreget sitt. Disse setningene fra sangen er bare to eksempler på bruken av de to faktorene:

"Pass deg, pass deg bunad blir burka!"
"Kommer til landet ditt, tar med seg en masse dritt, selger hasj og kebab til barnet ditt."


Teksten kritiserer samfunnet indirekte gjennom eksempler de tar i bruk fra hverdagen, men den beskylder også det norske folket direkte når det i du-form står at du vil gi flyktninger vaskejobb og norsk tester. Sangen setter alt veldig ut på spissen, men jeg synes den lykkes med det og den tar alt veldig på kornet.


Vil du høre sangen?
http://youtube.com/watch?v=ze1L9lmiCZk

Du kan også lese den her:
http://artists.letssingit.com/karpe-diem-lyrics-kunsten-og-vare-inder-jllxjnd

Ingen kommentarer: