mandag 25. februar 2008

Mobbing på skolen

I denne teksten vil jeg skrive om hvordan mobbing på skolen blir behandlet. Når jeg fant ut at jeg skulle skrive en tekst om på hvilke måter jeg kunne tenke meg å forbedre skolen, tenkte jeg med en gang at det var mobbing jeg ville legge vekt på. Jeg mener at hvordan elevene har det sosialt på skolen er ekstremt viktig siden de tilbringer såpass mye tid der som de gjør.

Om elever blir mobbet på skolen er det ikke lett for dem å kunne si fra anonymt. Slik jeg har opplevd det blir anonyme mobbeundesøkelser sjelden tatt, og uansett er de for omfattende til at de vil kunne hjelpe enkeltpersoner som har det ille. Det burde åpne seg nye muligheter der en anonymt kan si i fra. Jeg mener også skoler burde legge mer vekt på å skape et godt klassemiljø enn det de gjør fra før. En elev trenger ikke nødvendigvis å bli mobbet med ord eller fysiske handlinger heller, utfrysning kan være minst like ille.

I den klassen jeg gikk i på ungdomsskolen var det en elev som var inkludert i klassen på alle sosiale måter, men som ble mobbet veldig fordi han fikk gode karakterer. Dette var noe kontaktlæreren totalt overså og var til og med med på noen av "morsomhetene". Da fikk vi utdelt prøvene i timen, eller ute på gangen og alle var nysgjerrige på hva de forskjellige fikk. Jeg er helt sikker på at mange elever følte seg presset til å fortelle det uansett om det var et bra eller dårlig resultat. Karaktergiving over internett synes jeg har vært en veldig god løsning på akkurat det problemet. Det er noe jeg mener det ville være lurt å innføre på flere andre skoler.

Men det trenger ikke nødvendigvis bare å være elever som mobber andre elever. Jeg har selv opplevd at lærere kan være minst like ille. For noen dager siden sto det i avisen om en Steinerskole-elev som hadde måttet stå oppreist i to mattetimer og to friminutt fordi hun ikke klarte å løse en matteoppgave. Læreren prøvde å få elevene til å skamme seg over egne handlinger og presentasjoner. Dette er helt klart en veldig dårlig måte å prøve å få elevene til å lære på.




Ble straffet: Tidligere Steinerskole-elev Astrid Årseth fikk ydmykende straff fordi hun ikke klarte å løse en matteoppgave.


Jeg har selv opplevd å bli skjelt ut og bannet til av en lærer foran hele klassen, og jeg har hørt medelever blitt kalt "dumme" og "er du helt idiot i hodet?" har vært en setning som har blitt brukt opptil flere ganger. Til dette problemet tror jeg en anonym undersøkelse der elevene kunne vurdere lærerne ville være veldig lurt. Dersom flere mener en lærer sin læringsmetode henger ut og fornærmer, kan de få sagt i fra uten å trenge å konfrontere han eller hun med det. Når dette skjer burde også skolen ta det veldig alvorlig og ikke bare feie det under teppet igjen.

Å jobbe mye med samholdet innenfor klassen og kunne evaluere lærere som enkeltpersoner anonymt er to ting jeg mener kunne være med på å hjelpe å gjøre mobbing til et mindre problem i dagens skolesamfunn. Jeg vil også understreke at det er ikke sikkert mindre barn vet bedre, ungdommer trenger kanskje litt tid på å lære seg det, men lærere - voksne mennesker burde vite bedre enn å mobbe og henge ut personer. Derfor burde man slå ekstra hardt ned på dette.


Du kan lese artikkelen om Steinerskoleelev Astrid Årseth her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=511262

Ingen kommentarer: